Projects/Dungeons and Dragons/Tutorial: Difference between revisions

From Hackerspace Amersfoort
Jump to navigation Jump to search
 
(131 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
= '''Tutorial''' =
= "I"''' Can show you the world''' =


Dit is de tutorial Campaign om de mensen die voor het eerst DnD spelen.
Dit is de tutorial World waarin de [[ Projects/Dungeons and Dragons/Campaign | Campaign]] om de mensen die voor het eerst DnD spelen plaatsvindt.
En toch is het een vaste setting of Settlement binnen deze wereld waar je vaker naar toe kan afreizen.
Daarom is het een vaste setting of Settlement binnen deze wereld waar je vaker naar toe kan afreizen.
Het "One Tavern To Rule Them All Principe" Oftewel genoeg avontuur vanuit dezelfde begin locatie.
Het "One Tavern To Rule Them All Principe" Oftewel genoeg avontuur vanuit dezelfde begin locatie, binnen de zelfde wereld.
En bij de Maiden and Cup is het altijd gezellig en gastvrij en zijn de glazen slechts tijdelijk leeg.
En bij de Maiden and Cup is het altijd gezellig en gastvrij en zijn de glazen slechts tijdelijk leeg, mits je de munten laat rollen.
Bovendien gelden hier de wetten van het frisse, vrije heuvelland en is de Macht van de Stad ver, ver weg.
Bovendien gelden hier de wetten van het frisse, vrije heuvelland en is de Macht van de Stad ver, ver weg.
Wat zal de invloed zijn van jullie acties op de omgeving? Gaan jullie meehelpen om de handels positie van het dorp te versterken,
Wat zal de invloed zijn van jullie acties op de omgeving? Gaan jullie meehelpen om de handels positie van het dorp te versterken,
Of moet er eindelijk gestart worden met de bouw van een nieuwe Kathedraal of Observatorium.  
Of moet er eindelijk gestart worden met de bouw van een nieuwe Kathedraal of Observatorium.  
Om de kracht van de 'negen' manen oftewel de "9" zussen te verkennen en te beteugelen.
Om de kracht van de 'negen' manen oftewel de "9" zussen te verkennen en te beteugelen.
Als Deelnemer van Bitlair staat het natuurlijk vrij om delen van deze wereld over te nemen voor je eigen sessies,
Dat is ook de rede waarom de GM en DM proberen om zoveel mogelijk info op deze wiki te plaatsen en verslag te doen van de avonturen.


='''''Town of Lewich'''''=
='''''[[ Projects/Dungeons and Dragons/Tutorial/Amberheart | Main City:Amberheart]] '''''=
* Population: Approximately 4530, mostly human, kajiit, and hafling with a dwarf here and there,
::but some dragonborn and [high]elven familylines are a normal sight (even so: they still say there here on vacation)
* Technology: As Capital of the kingdom its high-end, with the BlueDocks and GrimAleMill as mayor industry zones
* Government: As Main city the Amber Palace is located here, home to king [name] with his queen and daughter.
* Defenses: Gebouwd als een Vestiging diverse verhoogde luchtbrugen doorkieven de lucht in de stad, als scheiding tussen de districten.


* Population: Approximately 320; mostly human, some halfling but as a busy trading town some Dwarfs, Khajiit en soms zelfs giants come down from the north and dont forget that even the High Elven family lines from the West buy a "summer-house" to take part in the deals for some of the coin.
='''''[[ Projects/Dungeons and Dragons/Tutorial/Dalkurdur | Village of Dulkurdur]]'''''=
* Government: Lewich is governed by an arcane sorcerer, a male human named Marteph Hery.
* Het Centrale Vestigingsdorp "de naam komt van oud Dwarfish voor "Hoge Brug"
* Population: Approximately 500; mostly Dwarven,
* Defenses: High walls, en regimenten Dwarven crossbowmen.


=== Notable Places: ===
='''''[[ Projects/Dungeons and Dragons/Tutorial/Lewich | Village of Lewich]]'''''=
[[File:Lewich.png]]
* Population: Approximately 320; mostly human, some halfling but as a busy trading town some Dwarfs, Khajiit en sometimes even giants come down from the north, and dont forget that even the High Elven family lines from the West buy a "summer-house" to take part in the deals for some of the coin.
* Technology: Because of the amount of trading a monetary system of coins was introduced, the stream and the lake provide fresh water and the town payed for the installment of some dwarven piping, so every house has access internaly to a housepump to make live easyer;
::You cant charge your cellphone here but word has it that a guild of wizards kan communiceren doormiddel van handspiegels, waardoor ze goede winsten kunnen maken op de markt.
* Government: Lewich is a busy rural trading town in the Kingdom of [name] and although it doesn't have town rights as tradinghub its  already governed by an arcane sorcerer, a male human named Marteph Hery.
* Defenses: Door de groeiende rijkdom is er een houten pallisade om het dorp heen gebouwd, ook de Noordelijke en ZuidWestelijke Wachttoren (een verhoogd platform van hout die overzicht geeft over de omliggende velden) bieden enige bescherming. Doordat de plaatselijke traderoute worden geteisterd door raiders heeft de Koning een regiment Wachters ontboden.


* The Townhall: A grand timber and brick building, decorated with brightly dyed pennons. It contains a large meeting hall and several smaller rooms, and is shared amongst several local trade guilds.:
='''''[[ Projects/Dungeons and Dragons/Tutorial/Donza | Seaside fishingtown of Donza]]'''''=
* The Maiden and Cup inn: The inn is een 2 verdieping hoog half-timbered gebouw, with a wooden expansion on the back to acommodate the sleeping hall, the rest of the interior is made up of roughly hewn wooden tables and benches dotted with green pillows. Accomodations consist of a single large room with wooden cots and a few rooms for rent on the second floor next to the livingquaters of "De Groene" een familie die al sinds het begin zorgt voor een gastvrije plek in het dorp.:
* Population: Approximately 240; mostly human-fisherman, and Khajiit Sailing in the hope for a good trade
* Temple of the Enternal light, may 'one' of the sister's light you're way:
* Small graveyard outside of town, nothing to fancy, nice gate with gargoyle's a statue of 'our holy maiden of Enternal light' te occasional family crypt and mostly wooden columns to mark the graves (stone has become quite pricy) and a small wooden hut for the GraveKeeper:
==== The Bakery ====
Hot loafs!, Hot Bread!, Right out off the oven! Dit gebouw is een landmark door de aanwezigheid van de grote metalen ovendeuren en de windmolen om het graan mee te malen
* Loaf of bread (1 cp)
* Artisan pretzel (1 cp)
* Travelers biscuits (2 cp)
 
==== The "Smity" ====
Met de grote schoorsteen en halfopen smitsvuur is dit het meest industriële gebouw in het dorp.
 
* Alles van metaal in het dorp is door de handen gegaan van [name] Potten, Pannen, Messen, Zwaarden. Als dusdanig kan hij door alleen al naar een object te kijken schatten wat de waarde is (als je het omsmelt). Door bijgeloof is zijn andere "hobby" ontstaan het verzilveren van al het mogelijke gereedschap en wapens om vampiers, weerwolven en vervloekingen te weren. (Don't worry we have 'a nice' DM, who wont offer our souls. Just make sure you don't camp outside city borders) Zijn goede relatie met Marteph heeft er voor gezorgd dat hij tijdens het maken van de wapens diverse spreuken en inscripties aan de goederen kan toevoegen om ze extra effectief te maken (30cp or more, afhankelijk van het oppervlak).
Smit
[name]
[[File:Dwarven_Smit.png]]
 
==== Zaagmolen ====
Gelokaliseerd aan het kleine stroompje, dat ervoor zorgt dat het waterwiel rustig zijn ronden maakt en de Zaag aandrijft.
Wil je iets doen met hout dan kan je hier je zware gouden munten inruilen voor een stel planken of enkele stammen zodat je zelf je kast, kist, tent, of tafel kan bouwen.
* 2 meter plank (5 cp)
* 5 meter paal onbewerkt (3 cp)
* 5 meter paal afgepunt (5 cp)
* Baricade  (16 cp)
* Kruk (8 cp)
* Wooden Chest(11 cp)
* Chest of Drawers (13cp)
 
==== The Apothecary ====
Een van de laatste gebouwen in de hoofdstraat is voorzien van enkele bloembakken en een uithangbord met vijzel en stamper,
Dit is het huis en de winkel van [name], Ondanks haar kleine voorkomen als Halflinger verraad de zekerheid van haar voetstappen een militair verleden.
De dorpsleden fluisteren dat ze vroeger "Battle Medic" is geweest en nog steeds is ze razendsnel en handig met de Bottenzaag
en raad ze aderlaten aan als een trefzekere methode voor allerhande kwaaltjes.
Natuurlijk verkoopt ze ook diverse brouwsels per fles, ze is geweldig in het samenstellen van diverse soorten vergif.
Helaas verkoopt dit slecht, maar zoals elke goede verzorgster is ze begaan met de mensen dus geeft ze vaak gratis verband weg als je iet van haar koopt.
 
''Offers:''
* Bandage (1 cp)
* Basic Herbalism herbs 5 gp (3 cp)
* Mortar and pestIe, clippers and pouches  (3 cp)
* Basic Alchemist chemicals (4 cp)
* Basic Glasswork: vials, measuring beaker(5 cp)
* Two small Smokebomb's (1 cp)
[[File:VillageDoc.png]]
 
==== The Maiden and Cup aka The Green Dragon inn ====
'"We serve with a smile"'
Een overzichtelijk ruimte met tafels en nisjes rond een ring/podium waar je direct in het midden van de belangstelling staat.
Als je niet in het "drukke" seizoen komt is er misschien zelfs een bed vrij in de slaapzaal of kun je een privé kamer bemachtigen.
'"please aks for specials, and dont forget to tip!"'
 
''The Green Dragon - Inn''
[[File:Green.png]]
 
''':Drink Menu:                Menu:'''
* Mug of Ale (2 cp)          Oat Porridge(2 cp) ,
*  Mug of Stout (3 cp)        Barley Porridge(2 cp) ,
*  Mug of Ale (3 cp)          Buckwheat Porridge(2 cp) ,
*  Mug of Mead (3 cp)          Acorn Bread and Bitter Cheese(6 cp) ,
*  Tankard of Bitter (5 cp)    Salted Goose and Curd Cheese(10 cp) ,
*  Tankard of Beer (10 cp)    Roasted Scallop and Cashew Bread(12 cp) ,
'''Crew'''
* Aldthard Groen: The innkeeper is a heavyset male human. Naast zijn werk aan de Bar weet hij ook precies wat de wisselkoersen van de diversen munten zijn en heelft hij voldoende contacten om de munten kwijt te raken tegen een kleine winst. He has an animal companion, a green firedrake named Enell(rumor has it thats where the place has its name from).
[[File:Barkeep.png]]
* Annadelle Groen: Daughter of Aldthard; serving in her fathers inn with a dancing motion that makes you notice her brown hair with a tray with drinks in hand, knows some healing spells
[[File:annadelle.png]]
* Tillya Groen: Like her younger sister always working in her fathers inn but with her long, raven black hair she is mostly found in the kitchen or making up the beds of the sleeping hall and tending to the guestrooms
[[File:Tillya.png]]
 
=== Noteble NPCs ===
* Marteph Hery: Mayor, has some scrolls and books in his private library in the townhall (if you want to lay your eyes upon it 7cp) can also help you with the exchange of coin as long as he can profit
 
* Prosa Tonell: Female Halfling Necromancer, Evil. Prosa is heavyset, with black hair and sharp brown eyes. She wears dark robes and wields a club. Prosa seeks to raise an army of gargoyles.

Latest revision as of 08:58, 26 September 2024

"I" Can show you the world

Dit is de tutorial World waarin de Campaign om de mensen die voor het eerst DnD spelen plaatsvindt. Daarom is het een vaste setting of Settlement binnen deze wereld waar je vaker naar toe kan afreizen. Het "One Tavern To Rule Them All Principe" Oftewel genoeg avontuur vanuit dezelfde begin locatie, binnen de zelfde wereld. En bij de Maiden and Cup is het altijd gezellig en gastvrij en zijn de glazen slechts tijdelijk leeg, mits je de munten laat rollen. Bovendien gelden hier de wetten van het frisse, vrije heuvelland en is de Macht van de Stad ver, ver weg. Wat zal de invloed zijn van jullie acties op de omgeving? Gaan jullie meehelpen om de handels positie van het dorp te versterken, Of moet er eindelijk gestart worden met de bouw van een nieuwe Kathedraal of Observatorium. Om de kracht van de 'negen' manen oftewel de "9" zussen te verkennen en te beteugelen. Als Deelnemer van Bitlair staat het natuurlijk vrij om delen van deze wereld over te nemen voor je eigen sessies, Dat is ook de rede waarom de GM en DM proberen om zoveel mogelijk info op deze wiki te plaatsen en verslag te doen van de avonturen.

Main City:Amberheart

  • Population: Approximately 4530, mostly human, kajiit, and hafling with a dwarf here and there,
but some dragonborn and [high]elven familylines are a normal sight (even so: they still say there here on vacation)
  • Technology: As Capital of the kingdom its high-end, with the BlueDocks and GrimAleMill as mayor industry zones
  • Government: As Main city the Amber Palace is located here, home to king [name] with his queen and daughter.
  • Defenses: Gebouwd als een Vestiging diverse verhoogde luchtbrugen doorkieven de lucht in de stad, als scheiding tussen de districten.

Village of Dulkurdur

  • Het Centrale Vestigingsdorp "de naam komt van oud Dwarfish voor "Hoge Brug"
  • Population: Approximately 500; mostly Dwarven,
  • Defenses: High walls, en regimenten Dwarven crossbowmen.

Village of Lewich

  • Population: Approximately 320; mostly human, some halfling but as a busy trading town some Dwarfs, Khajiit en sometimes even giants come down from the north, and dont forget that even the High Elven family lines from the West buy a "summer-house" to take part in the deals for some of the coin.
  • Technology: Because of the amount of trading a monetary system of coins was introduced, the stream and the lake provide fresh water and the town payed for the installment of some dwarven piping, so every house has access internaly to a housepump to make live easyer;
You cant charge your cellphone here but word has it that a guild of wizards kan communiceren doormiddel van handspiegels, waardoor ze goede winsten kunnen maken op de markt.
  • Government: Lewich is a busy rural trading town in the Kingdom of [name] and although it doesn't have town rights as tradinghub its already governed by an arcane sorcerer, a male human named Marteph Hery.
  • Defenses: Door de groeiende rijkdom is er een houten pallisade om het dorp heen gebouwd, ook de Noordelijke en ZuidWestelijke Wachttoren (een verhoogd platform van hout die overzicht geeft over de omliggende velden) bieden enige bescherming. Doordat de plaatselijke traderoute worden geteisterd door raiders heeft de Koning een regiment Wachters ontboden.

Seaside fishingtown of Donza

  • Population: Approximately 240; mostly human-fisherman, and Khajiit Sailing in the hope for a good trade