Projects/Selectric
Project Selectric restauratie en terminal conversie | |
---|---|
Name | Selectric restauratie en terminal conversie |
Start | 2025/01/27 |
End | |
Contact | dany |
Website | |
Information | Conversie van een IBM Selectric naar een terminal. |
Status | Alpha |
"That is not a mechanical keyboard, this is a mechanical keyboard."
Introductie
Aanschouw: een IBM Selectric-II, Correcting en Dual Pitch, ofwel alle snufjes aan boord, behoudens de terminal interface. De typemachine is voorzien van een correctielint en is geschikt voor zowel 10 als 12 karakters per inch. Het doel is de machine te voorzien van een terminal interface, zoals IBM zelf ook deed in de 2740 en 2741 terminals die op deze typemachine zijn gebasseerd, maar dan homebrew. Terzijde: deze terminals worden nog tot in 2023 genoemd in courante IBM Mainframe documentatie.
Voor dat de ombouw kan beginnen is er eerst het nodige restauratiewerk nodig. Deze machine is volgens de stickers op de onderzijde voor het laatst geserviced in 1986. Als restauratie en reiniging compleet zijn kan ik beginnen met het inbouwen van sensoren en solenoids om de wiffle tree te bedienen en ook uit te lezen. Hoeveel werk dit gaat zijn is nog niet bekend, behalve veel, heel veel. Te verwachten: schoonmaken, oliën en invetten, afstellen van de mechanische onderdelen, vervanging van enkele onderdelen.
Werkzaamheden
De machine is vies! Schuim an de binnezijde van de behuizing en onder de keycaps is vergaan en valt uit elkaar bij aanraken. Stof en vuil kleeft aan alle ingeöliede onderdedelen. De kabels die de carrier heen en weer bewegen zijn losgeraakt van de poelies. De ribbons die het type element bedienen zitten nog wel op hun plek. De motor kan vrij draaien, het is nog niet duidelijk of de centrale operational shaft ook nog soepel draait.
Dag 0
Eerste opname, schoonmaken buitenzijde, foto's gemaakt. Eerste grote horde is de kabels van de carrier weer vastzetten, zowel de voorwaarts als reverse kabels zijn losgekomen van de poelies en carrier. Die zitten beide diep in de machine. Om ze op hun plek en op spanning te krijgen is het handig om de centrale drive shaft handmatig te kunnen draaien. Daarvoor is een speciaal tooltje met een obscure schroefdraad (6-32 linksdraaiend) die zijn uiteraard amper te vinden en er moet er eentje uit de VS komen.
Dag 1
Schuimrubber binnenzijde verwijderd. Dit foam was bijna 50 jaar oud en verkruimelde bij het aanraken. In de bodemplaat ook de kleverige lijmrest weggehaald. De foamstukken in de kap lieten wel een lijmresidu achter, maar niet kleverig. Die afdrukken kunnen dienen als mal voor nieuwe stukken schuimrubber.

Foto's
Wil je meer zien? een overdaad aan fotos kan je vinden in dit Google Album.
To Do:
- Schuim opmeten voor mogelijke vervanging en daarna verwijderen.
- Carriage kabels terug op hun plek krijgen.
- Mechaniek testen op werking.
- Onderzoek naar geschikte reinigings en smeermiddelen.
- Ontvetten, oliën en smeren waar nodig.
- Mechaniek afstellen.
- Kapotte of beschadigde onderdelen vervangen
- Linker tab handle
- Positie-aanwijzer carriage
- Houder tensioning poelie
- Keylever pawl spring (rechts, één van de veren is gebroken).
Benodigdheden
- Besteld
Hand cycle crank voor centrale aandrijfas (6-32, linkse draad)
- Geleverd
chirurgische tangen om in het mechaniek te kunnen werken zonder demontage.
- Geluidsisolatiefoam, (soort? dikte?)
- Ontvetter/oplosmiddel (laquer thinner?)
- IBM No. 10 oil (equivalent)
- IBM No. 23 grease (equivalent)