Coronamaatregelen: Difference between revisions

From Hackerspace Amersfoort
Jump to navigation Jump to search
No edit summary
(25 intermediate revisions by 13 users not shown)
Line 1: Line 1:
Met de aankondiging van de regering om de Coronamaatregelen te versoepelen is het voor Bitlair weer mogelijk om per 1 juni weer voorzichtig te openen voor deelnemers en bezoekers. Omdat de crisis nog verre van voorbij is gaan we echter wel een aantal maatregelen treffen om het risico op verspreiding van het Coronavirus te reduceren.
Vernieuwde regels per 20 Juli


Met deze maatregelen hopen we het risico op een eventuele besmetting te reduceren, we kunnen op geen enkele manier garanderen dat het 100% veilig is, dat is ook niet realistisch. We verzoeken je zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen gezondheid en niet te komen indien je het een te groot risico acht.
(Nieuw schedule https://pad.bitlair.nl/p/schedule)


Zie je dat iemand de regels overtreedt, spreek deze persoon erop aan.


== Hygiëne ==
We blijven een maximum van 12 personen in de space hanteren. Dit is
De [https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19 standaard RIVM regels] moeten in acht worden genomen:
volgens ons het maximum waarmee de anderhalve meter met gemak te
* Was vaak je handen.
behouden is.
* Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
* Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze daarna weg.
* Schud geen handen.
* Houd 1,5 meter afstand (2 armlengtes) van anderen.


Wordt je ziek en vermoed je dat je het virus onder de leden hebt? Laat dit direct aan het bestuur weten (bestuur at bitlair dot nl) of via een bestuurslid. Laat ook weten wanneer je in de laatste twee weken op de space bent geweest, dan kunnen wij andere deelnemers met wie je mogelijk contact hebt gehad op de hoogte stellen.
Het aanhouden van de anderhalve meter houdt ook in dat we rekening
moeten houden met het passeren van elkaar. Hierdoor zijn alleen de witte
tafels in het midden van de hoofdruimte beschikbaar als zitplaatsen. Dit
zijn eveneens 12 plaatsen waardoor het makkelijk is om te controleren
hoeveel mensen er aanwezig zijn. De werktafels aan de zijkant van de
hoofdruimte zijn niet beschikbaar om een pad met voldoende afstand te
creëren, met uitzondering van het gebruik van het soldeerstation om te
solderen.


== Maximum aanwezigen ==
Het weekrooster op de wiki komt te vervallen. In plaats hiervan wordt
Er mogen niet meer dan 12 personen tegelijkertijd aanwezig zijn in de space. Dit doen we om te zorgen dat de 1.5 meter makkelijk hanteerbaar blijft. Om te zorgen dat iedereen een kans krijgt om te spacen gaan we voor nu een reserveringsysteem hanteren waarin iedere deelnemer 1 dag van de week mag claimen om aanwezig te zijn in de space. Dit wordt voorlopig je nieuwe standaard dag, de rest van de dagen mag je tot op nader order niet naar de space komen. Ook willen we je vragen om niet te wisselen van dag. Indien blijkt dat je toch wil wisselen door omstandigheden, overleg dit dan even met het het bestuur.
het voor iedereen alle dagen de space te gebruiken mits aangemeld op
Etherpad (https://pad.bitlair.nl/p/schedule). Meld ook de tijd wanneer
je op de space bent, zo kunnen meer dan 12 personen op 1 dag achter
elkaar aanwezig zijn.


Een bijkomend voordeel van het reserveringsysteem is dat het eventuele infecties beperkt blijven tot 12 personen. (mits er goed wordt schoongemaakt!)
Met het inschrijfsysteem willen we inzichtelijk maken wat de bezetting
van de space is op een gegeven tijdstip, en tevens teleurstellingen
voorkomen voor mensen die van ver komen en een volle space aantreffen.


Non-deelnemers zijn welkom voor een rondleiding, maar ze wel van tevoren vragen of er plek in de space is. Mensen die niet via andere deelnemers willen komen kijken kunnen terecht bij het bestuur.
Inschrijven voor een dag kan uiterlijk 1 week van tevoren. Er is geen
limiet voor het aantal inschrijvingen in 1 week, maar er is een Fair Use
Policy van toepassing ;)


=== Reserveersysteem spacedagen ===
Vrijdag en zaterdag worden weer beschikbaar, respectievelijk tot 18:00
Claim een dag door je naam of pseudoniem in de tabel te zetten. Indien je geen Wiki account hebt, maak er een aan of vraag iemand anders om je in de tabel te zetten.
op vrijdag en vanaf 15:00 op zaterdag vanwege DJO.


Omdat woensdag en zondag populair zijn verzoeken we je indien mogelijk een andere dag te kiezen om rekening te houden met diegene met een volle agenda. We houden vrijdag en zaterdag even vrij voor DJO.


{| border="1" class="wikitable"
## Overig beleid
! Aantal !! Maandag !! Dinsdag !! Woensdag !! Donderdag !! Zondag
|-
|1 || AK  ||  Manfred  || Hobbybob || ||  Linor
|-
|2 || Samantie || Michel || Robotnik ||  || Jolo
|-
|3 ||  ||  || Procyon  ||  ||  Jeroen
|-
|4 ||  ||  || matig_intensief ||  ||  Sportgekje
|-
|5 ||  ||  || Humbold ||  ||  Bob
|-
|6 ||  ||  || Calimero ||  ||  Kuro Maii
|-
|7 ||  ||  || Gopper ||  || Bart-Jan
|-
|8 ||  ||  || Denis ||  || Flimpie
|-
|9 ||  ||  || Peer ||  ||  polyfloyd
|-
|10 ||  ||  || Pasc ||  || Forseti
|-
|11 ||  ||  || Jwrm22 ||  ||
|-
|12 || Nelus (ovb) || Wilco (ovb)  ||  FooBar (ovb) ||  || 
|}


NB: Vrijdag en zaterdag zijn niet beschikbaar omdat deze beschikbaar zijn gesteld aan DJO.
Koken voor elkaar is weer okay, let wel op de anderhalve meter in de
keuken bij het koken en afwassen.


== Schoonmaken ==
Overige regels met betrekking tot het handenwassen en schoonmaken (met
* Maak bij vertrek de plek waaraan je gezeten hebt schoon, inclusief evt. gebruikt gereedschap
IPA) blijven geldig.
* Als je de laatste bent die de space verlaat maak je alle deurklinken, raamklinken, barcodescanner, toetsenbord revbank en deurklink koel/vries combinatie schoon met 70% IPA oplossing
* Laat de deuren zoveel mogelijk open ivm goede ventilatie en het niet aan te hoeven raken van de klink
* Zet bij binnenkomst alle ramen open ivm ventilatie. Bij vertrek, sluit alle ramen en neem de klinken af met een doekje/tissue met 70% IPA oplossing
* Laat het licht op het toilet aan zodat de ventilatie actief blijft
* De wc’s worden minimaal 1x in de week schoon gemaakt. Gekeken wordt nog hoe we dit precies gaan aanpakken, dit is afhankelijk van de drukte.


== Personenteller ==
Blijf elkaar en elkaars grenzen respecteren. Het is altijd okay te
We hebben een systeem opgezet om aan de hand van spacenet te zien hoeveel mensen aanwezig zijn in de space. Meedoen is vrijwillig, maar je kan ons enorm helpen door zowel jouw laptop als telefoon in te stellen om te verbinden met spacenet. Hiermee kunnen we zien wat de bezetting is over een langere periode wat ons kan helpen met het opstellen van verdere versoepelingen. Het systeem houdt alleen het aantal unieke verbindingen bij, niet wie op welk tijdstip verbonden was.
anderen vragen om afstand te houden!


De teller is te vinden op het dashboard: https://dashboard.bitlair.nl/
Tevens willen we vragen of er bezwaar is tegen het verwijderen van de
resterende folieschotten op de tafels. We achten ze niet langer nodig
omdat de tafels breed genoeg zijn, maar indien ten minste 1 persoon zich
hierdoor veiliger voelt willen we deze op 1 tafel behouden.


Weet jij jouw spacenet wachtwoord niet meer? Neem contact op met Arjan (ak47 at bitlair dot nl)


== Bar ==
Tot slot willen we jullie vragen om begrip. Deze situatie nieuw en
De bar is nieuw voorzien van een scanner die automatisch iedere barcode scant die je er voor houdt. Hierdoor is het voor het grootste deel van de producten niet meer nodig om de scanner vast te pakken. We hebben voor alle deelnemers een barcode geprint om bij je te houden. Plak deze op bijvoorbeel je telefoon of in je portemonee om voor de scanner te houden.
intens voor ons en desondanks wij ons best doen om Bitlair in crisistijd
overeind te houden lukt het ons niet altijd de juiste afweging te maken.


Voor smomige producten of transacties is het nog steeds nodig om de scanner uit de houder te nemen of iets op het toetsenbord te tikken. Gebruik een stuk keukenrol om de scanner te pakken. Indien je de scanner wil schoonmaken met IPA, let goed op dat je niks op het scanvenster spuit, tot het spul verdampt is kan de scanner onbruikbaar zijn. Je kan altijd 70% IPA op het toetsenbord spuiten.
Indien er nog vragen onbeantwoord zijn kun je deze altijd stellen aan
 
het bestuur via email of in persoon op de space.
Het is eveneens mogelijk om een bank terminal via SSH te krijgen zodat je via je eigen laptop commando's kan uitvoeren. Vraag op de space naar de host en credentials.
 
== Eten ==
* Bij het opwarmen van eten, gebruik alleen de magnetron. Dus geen maaltijden koken/bereiden op de space!
* Het tosti-ijzer is ook beschikbaar mits deze schoongemaakt wordt.
* Na gebruik, handvaten/knoppen schoonmaken met IPA wanneer apparaat afgekoeld is
* Maak gebruik van normaal bestek en was dit zelf af met heet water en afwasmiddel
 
== Toekomstige versoepelingen ==
Vanwege de onzekere aard van de situatie stellen we geen termijn aan nieuwe versoepelingen. Tevens sluiten we niet uit dat we deze versoepelingen gedeeltelijk of geheel moeten terugdraaien indien de situatie in Nederland verslechterd.
 
Wel zijn we optimistisch over in de toekomst verder te kunnen versoepelen, echter zal dit allemaal afhangen van druk vanuit de overheid en de effecten in de praktijk van onze nieuwe versoepelingen.
 
Mocht je nog vragen of suggesties hebben, stel ze!

Revision as of 15:16, 21 July 2020

Vernieuwde regels per 20 Juli

(Nieuw schedule https://pad.bitlair.nl/p/schedule)


We blijven een maximum van 12 personen in de space hanteren. Dit is volgens ons het maximum waarmee de anderhalve meter met gemak te behouden is.

Het aanhouden van de anderhalve meter houdt ook in dat we rekening moeten houden met het passeren van elkaar. Hierdoor zijn alleen de witte tafels in het midden van de hoofdruimte beschikbaar als zitplaatsen. Dit zijn eveneens 12 plaatsen waardoor het makkelijk is om te controleren hoeveel mensen er aanwezig zijn. De werktafels aan de zijkant van de hoofdruimte zijn niet beschikbaar om een pad met voldoende afstand te creëren, met uitzondering van het gebruik van het soldeerstation om te solderen.

Het weekrooster op de wiki komt te vervallen. In plaats hiervan wordt het voor iedereen alle dagen de space te gebruiken mits aangemeld op Etherpad (https://pad.bitlair.nl/p/schedule). Meld ook de tijd wanneer je op de space bent, zo kunnen meer dan 12 personen op 1 dag achter elkaar aanwezig zijn.

Met het inschrijfsysteem willen we inzichtelijk maken wat de bezetting van de space is op een gegeven tijdstip, en tevens teleurstellingen voorkomen voor mensen die van ver komen en een volle space aantreffen.

Inschrijven voor een dag kan uiterlijk 1 week van tevoren. Er is geen limiet voor het aantal inschrijvingen in 1 week, maar er is een Fair Use Policy van toepassing ;)

Vrijdag en zaterdag worden weer beschikbaar, respectievelijk tot 18:00 op vrijdag en vanaf 15:00 op zaterdag vanwege DJO.


    1. Overig beleid

Koken voor elkaar is weer okay, let wel op de anderhalve meter in de keuken bij het koken en afwassen.

Overige regels met betrekking tot het handenwassen en schoonmaken (met IPA) blijven geldig.

Blijf elkaar en elkaars grenzen respecteren. Het is altijd okay te anderen vragen om afstand te houden!

Tevens willen we vragen of er bezwaar is tegen het verwijderen van de resterende folieschotten op de tafels. We achten ze niet langer nodig omdat de tafels breed genoeg zijn, maar indien ten minste 1 persoon zich hierdoor veiliger voelt willen we deze op 1 tafel behouden.


Tot slot willen we jullie vragen om begrip. Deze situatie nieuw en intens voor ons en desondanks wij ons best doen om Bitlair in crisistijd overeind te houden lukt het ons niet altijd de juiste afweging te maken.

Indien er nog vragen onbeantwoord zijn kun je deze altijd stellen aan het bestuur via email of in persoon op de space.