Coronamaatregelen: Difference between revisions

From Hackerspace Amersfoort
Jump to navigation Jump to search
(43 intermediate revisions by 23 users not shown)
Line 1: Line 1:
== Tijdelijke aanvullende regels (vanaf 1 juni 2020) ==
Met de aankondiging van de regering om de Coronamaatregelen te versoepelen is het voor Bitlair weer mogelijk om per 1 juni weer voorzichtig te openen voor deelnemers en bezoekers. Omdat de crisis nog verre van voorbij is gaan we echter wel een aantal maatregelen treffen om het risico op verspreiding van het Coronavirus te reduceren.
* De standaard RIVM regels moeten in acht worden genomen:
 
** Houdt 1.5 meter afstand
Met deze maatregelen hopen we het risico op een eventuele besmetting te reduceren, we kunnen op geen enkele manier garanderen dat het 100% veilig is, dat is ook niet realistisch. We verzoeken je zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen gezondheid en niet te komen indien je het een te groot risico acht.
** Blijf thuis bij verkoudheid, koorts of iedere andere indicator van het virus
 
** Blijf twee weken thuis wanneer je met iemand in contact bent (geweest) die het virus heeft
Zie je dat iemand de regels overtreedt, spreek deze persoon erop aan.
** Altijd handen wassen met zeep bij aankomst
 
* Wordt je ziek en vermoed je dat je het virus onder de leden hebt? Laat dit direct aan het bestuur weten (bestuur@bitlair.nl) of bestuurslid
== Hygiëne ==
* Eten
De [https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19 standaard RIVM regels] moeten in acht worden genomen:
** Bij het opwarmen van eten, gebruik alleen de magnetron. Dus geen maaltijden koken/bereiden op de space!
* Was vaak je handen.
** Het tosti-ijzer is ook beschikbaar mits deze schoongemaakt wordt.
* Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
** Na gebruik, handvaten/knoppen schoonmaken met IPA wanneer apparaat afgekoeld is
* Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze daarna weg.
** Maak gebruik van normaal bestek en was dit zelf af met heet water en afwasmiddel
* Schud geen handen.
* Schoonmaken:
* Houd 1,5 meter afstand (2 armlengtes) van anderen.
** Bij vertrek de plek waaraan je gezeten hebt schoonmaken, inclusief het evt. gebruikte gereedschap
 
** Als je de laatste bent die de space verlaat maak je alle deurklinken, raamklinken, barcodescanner, toetsenbord revbank en deurklink koel/vries combinatie schoon met 70% IPA oplossing
Wordt je ziek en vermoed je dat je het virus onder de leden hebt? Laat dit direct aan het bestuur weten (bestuur at bitlair dot nl) of via een bestuurslid. Laat ook weten wanneer je in de laatste twee weken op de space bent geweest, dan kunnen wij andere deelnemers met wie je mogelijk contact hebt gehad op de hoogte stellen.
** Laat de deuren zoveel mogelijk open ivm goede ventilatie en niet aan hoeven aanraken
 
** Zet bij binnenkomst alle ramen open ivm ventilatie, bij vertrek sluit je alle ramen en neemt de klink af met een tissue met IPA oplossing.
== Maximum aanwezigen ==
** Laat het licht op het toilet aan zodat de ventilatie actief blijft
Er mogen niet meer dan 12 personen tegelijkertijd aanwezig zijn in de space. Dit doen we om te zorgen dat de 1.5 meter makkelijk hanteerbaar blijft. Om te zorgen dat iedereen een kans krijgt om te spacen gaan we voor nu een reserveringsysteem hanteren waarin iedere deelnemer 1 dag van de week mag claimen om aanwezig te zijn in de space. Dit wordt voorlopig je nieuwe standaard dag, de rest van de dagen mag je tot op nader order niet naar de space komen. Ook willen we je vragen om niet te wisselen van dag. Indien blijkt dat je toch wil wisselen door omstandigheden, overleg dit dan even met het het bestuur.
** De wc’s worden minimaal 1x in de week schoon gemaakt
 
* Bar:
Een bijkomend voordeel van het reserveringsysteem is dat het eventuele infecties beperkt blijven tot 12 personen. (mits er goed wordt schoongemaakt!)
** Barcodescanner vastschroeven en in zelfscanmodus plaatsen
 
** Houd een badge met je naam bij je, liggen geprint op de bar
Non-deelnemers zijn welkom voor een rondleiding, maar ze wel van tevoren vragen of er plek in de space is. Mensen die niet via andere deelnemers willen komen kijken kunnen terecht bij het bestuur.
* Kies een dag en daar houd je je voorlopig aan (dat wordt voorlopig je standaard spacedag), schrijf je hieronder in
 
** De overige dagen ben je tijdelijk niet welkom
=== Reserveersysteem spacedagen ===
** Niet van dag wisselen per week, mocht je toch willen wisselen door omstandigheden overleg dan met het bestuur
Claim een dag door je naam of pseudoniem in de tabel te zetten. Indien je geen Wiki account hebt, maak er een aan of vraag iemand anders om je in de tabel te zetten.
** Er is plaats voor maximaal 12 man in de space, is een dag vol kies een andere dag
 
* Zie je dat iemand de regels overtreed spreek deze persoon erop aan
Omdat woensdag en zondag populair zijn verzoeken we je indien mogelijk een andere dag te kiezen om rekening te houden met diegene met een volle agenda. We houden vrijdag en zaterdag even vrij voor DJO.
* Al deze regels zijn zijn onderhevig aan de huidige situatie in Nederland


== Reserveersysteem spacedagen ==
{| border="1" class="wikitable"
{| border="1" class="wikitable"
! Aantal !! Maandag !! Dinsdag !! Woensdag !! Donderdag !! Zondag
! Aantal !! Maandag !! Dinsdag !! Woensdag !! Donderdag !! Zondag
|-
|-
|1 || ||  Manfred  || Jolo || ||  Linor
|1 || AK ||  Manfred  || Hobbybob || [https://pad.bitlair.nl/p/schedule Inschrijven donderdag] ||  Linor
|-
|-
|2 || || || Hobbybob ||  || AK
|2 || Samantie || Michel || Robotnik ||  || Jolo
|-
|-
|3 || || ||  ||  ||  Jeroen
|3 || annie || Rogue || Procyon ||  ||  Jeroen
|-
|-
|4 || || || ||  ||  Sportgekje
|4 || Nelus || Bagheera || matig_intensief ||  ||  Sportgekje
|-
|-
|5 || || || ||  ||  Bob
|5 || Myrtle || eab || Humbold ||  ||  Bob
|-
|-
|6 || ||  || ||  ||  Kuro Maii
|6 || 0x2e38 ||  || Calimero ||  ||  Kuro Maii
|-
|-
|7 || ||  || ||  ||
|7 || INJMVO ||  || Gopper ||  || Bart-Jan
|-
|-
|8 ||  ||  || ||  ||
|8 ||  ||  || Denis ||  || Flimpie
|-
|-
|9 ||  ||  || ||  ||   
|9 ||  ||  || Peer ||  ||  polyfloyd
|-
|-
|10 ||  ||  || ||  ||
|10 ||  ||  || Pasc ||  || Forseti
|-
|-
|11 ||  ||  || ||  ||
|11 ||  ||  || Jwrm22 ||  || Maeddoc
|-
|-
|12 ||  ||  || ||  ||
|12 || Gast Nelusthenerd op 6 juli ||  || Foobar ||  ||  
|}
|}


NB: Vrijdag en zaterdag zijn niet beschikbaar omdat deze beschikbaar zijn gesteld aan DJO.
NB: Vrijdag en zaterdag zijn niet beschikbaar omdat deze beschikbaar zijn gesteld aan DJO.
== Schoonmaken ==
* Maak bij vertrek de plek waaraan je gezeten hebt schoon, inclusief evt. gebruikt gereedschap
* Als je de laatste bent die de space verlaat maak je alle deurklinken, raamklinken, barcodescanner, toetsenbord revbank en deurklink koel/vries combinatie schoon met 70% IPA oplossing
* Laat de deuren zoveel mogelijk open ivm goede ventilatie en het niet aan te hoeven raken van de klink
* Zet bij binnenkomst alle ramen open ivm ventilatie. Bij vertrek, sluit alle ramen en neem de klinken af met een doekje/tissue met 70% IPA oplossing
* Laat het licht op het toilet aan zodat de ventilatie actief blijft
* De wc’s worden iedere zondag schoon gemaakt en om de week op woensdag.
== Personenteller ==
We hebben een systeem opgezet om aan de hand van spacenet te zien hoeveel mensen aanwezig zijn in de space. Meedoen is vrijwillig, maar je kan ons enorm helpen door zowel jouw laptop als telefoon in te stellen om te verbinden met spacenet. Hiermee kunnen we zien wat de bezetting is over een langere periode wat ons kan helpen met het opstellen van verdere versoepelingen. Het systeem houdt alleen het aantal unieke verbindingen bij, niet wie op welk tijdstip verbonden was.
De teller is te vinden op het dashboard: https://dashboard.bitlair.nl/
Weet jij jouw spacenet wachtwoord niet meer? Neem contact op met Arjan (ak47 at bitlair dot nl)
== Bar ==
De bar is nieuw voorzien van een scanner die automatisch iedere barcode scant die je er voor houdt. Hierdoor is het voor het grootste deel van de producten niet meer nodig om de scanner vast te pakken. We hebben voor alle deelnemers een barcode geprint om bij je te houden. Plak deze op bijvoorbeel je telefoon of in je portemonee om voor de scanner te houden.
Voor smomige producten of transacties is het nog steeds nodig om de scanner uit de houder te nemen of iets op het toetsenbord te tikken. Gebruik een stuk keukenrol om de scanner te pakken. Indien je de scanner wil schoonmaken met IPA, let goed op dat je niks op het scanvenster spuit, tot het spul verdampt is kan de scanner onbruikbaar zijn. Je kan altijd 70% IPA op het toetsenbord spuiten.
Het is eveneens mogelijk om een bank terminal via SSH te krijgen zodat je via je eigen laptop commando's kan uitvoeren. Vraag op de space naar de host en credentials.
== Eten ==
* Bij het opwarmen van eten, gebruik alleen de magnetron. Dus geen maaltijden koken/bereiden op de space!
* Het tosti-ijzer is ook beschikbaar mits deze schoongemaakt wordt.
* Na gebruik, handvaten/knoppen schoonmaken met IPA wanneer apparaat afgekoeld is
* Maak gebruik van normaal bestek en was dit zelf af met heet water en afwasmiddel
== Toekomstige versoepelingen ==
Vanwege de onzekere aard van de situatie stellen we geen termijn aan nieuwe versoepelingen. Tevens sluiten we niet uit dat we deze versoepelingen gedeeltelijk of geheel moeten terugdraaien indien de situatie in Nederland verslechterd.
Wel zijn we optimistisch over in de toekomst verder te kunnen versoepelen, echter zal dit allemaal afhangen van druk vanuit de overheid en de effecten in de praktijk van onze nieuwe versoepelingen.
Mocht je nog vragen of suggesties hebben, stel ze!

Revision as of 11:48, 5 July 2020

Met de aankondiging van de regering om de Coronamaatregelen te versoepelen is het voor Bitlair weer mogelijk om per 1 juni weer voorzichtig te openen voor deelnemers en bezoekers. Omdat de crisis nog verre van voorbij is gaan we echter wel een aantal maatregelen treffen om het risico op verspreiding van het Coronavirus te reduceren.

Met deze maatregelen hopen we het risico op een eventuele besmetting te reduceren, we kunnen op geen enkele manier garanderen dat het 100% veilig is, dat is ook niet realistisch. We verzoeken je zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen gezondheid en niet te komen indien je het een te groot risico acht.

Zie je dat iemand de regels overtreedt, spreek deze persoon erop aan.

Hygiëne

De standaard RIVM regels moeten in acht worden genomen:

  • Was vaak je handen.
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze daarna weg.
  • Schud geen handen.
  • Houd 1,5 meter afstand (2 armlengtes) van anderen.

Wordt je ziek en vermoed je dat je het virus onder de leden hebt? Laat dit direct aan het bestuur weten (bestuur at bitlair dot nl) of via een bestuurslid. Laat ook weten wanneer je in de laatste twee weken op de space bent geweest, dan kunnen wij andere deelnemers met wie je mogelijk contact hebt gehad op de hoogte stellen.

Maximum aanwezigen

Er mogen niet meer dan 12 personen tegelijkertijd aanwezig zijn in de space. Dit doen we om te zorgen dat de 1.5 meter makkelijk hanteerbaar blijft. Om te zorgen dat iedereen een kans krijgt om te spacen gaan we voor nu een reserveringsysteem hanteren waarin iedere deelnemer 1 dag van de week mag claimen om aanwezig te zijn in de space. Dit wordt voorlopig je nieuwe standaard dag, de rest van de dagen mag je tot op nader order niet naar de space komen. Ook willen we je vragen om niet te wisselen van dag. Indien blijkt dat je toch wil wisselen door omstandigheden, overleg dit dan even met het het bestuur.

Een bijkomend voordeel van het reserveringsysteem is dat het eventuele infecties beperkt blijven tot 12 personen. (mits er goed wordt schoongemaakt!)

Non-deelnemers zijn welkom voor een rondleiding, maar ze wel van tevoren vragen of er plek in de space is. Mensen die niet via andere deelnemers willen komen kijken kunnen terecht bij het bestuur.

Reserveersysteem spacedagen

Claim een dag door je naam of pseudoniem in de tabel te zetten. Indien je geen Wiki account hebt, maak er een aan of vraag iemand anders om je in de tabel te zetten.

Omdat woensdag en zondag populair zijn verzoeken we je indien mogelijk een andere dag te kiezen om rekening te houden met diegene met een volle agenda. We houden vrijdag en zaterdag even vrij voor DJO.

Aantal Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Zondag
1 AK Manfred Hobbybob Inschrijven donderdag Linor
2 Samantie Michel Robotnik Jolo
3 annie Rogue Procyon Jeroen
4 Nelus Bagheera matig_intensief Sportgekje
5 Myrtle eab Humbold Bob
6 0x2e38 Calimero Kuro Maii
7 INJMVO Gopper Bart-Jan
8 Denis Flimpie
9 Peer polyfloyd
10 Pasc Forseti
11 Jwrm22 Maeddoc
12 Gast Nelusthenerd op 6 juli Foobar

NB: Vrijdag en zaterdag zijn niet beschikbaar omdat deze beschikbaar zijn gesteld aan DJO.

Schoonmaken

  • Maak bij vertrek de plek waaraan je gezeten hebt schoon, inclusief evt. gebruikt gereedschap
  • Als je de laatste bent die de space verlaat maak je alle deurklinken, raamklinken, barcodescanner, toetsenbord revbank en deurklink koel/vries combinatie schoon met 70% IPA oplossing
  • Laat de deuren zoveel mogelijk open ivm goede ventilatie en het niet aan te hoeven raken van de klink
  • Zet bij binnenkomst alle ramen open ivm ventilatie. Bij vertrek, sluit alle ramen en neem de klinken af met een doekje/tissue met 70% IPA oplossing
  • Laat het licht op het toilet aan zodat de ventilatie actief blijft
  • De wc’s worden iedere zondag schoon gemaakt en om de week op woensdag.

Personenteller

We hebben een systeem opgezet om aan de hand van spacenet te zien hoeveel mensen aanwezig zijn in de space. Meedoen is vrijwillig, maar je kan ons enorm helpen door zowel jouw laptop als telefoon in te stellen om te verbinden met spacenet. Hiermee kunnen we zien wat de bezetting is over een langere periode wat ons kan helpen met het opstellen van verdere versoepelingen. Het systeem houdt alleen het aantal unieke verbindingen bij, niet wie op welk tijdstip verbonden was.

De teller is te vinden op het dashboard: https://dashboard.bitlair.nl/

Weet jij jouw spacenet wachtwoord niet meer? Neem contact op met Arjan (ak47 at bitlair dot nl)

Bar

De bar is nieuw voorzien van een scanner die automatisch iedere barcode scant die je er voor houdt. Hierdoor is het voor het grootste deel van de producten niet meer nodig om de scanner vast te pakken. We hebben voor alle deelnemers een barcode geprint om bij je te houden. Plak deze op bijvoorbeel je telefoon of in je portemonee om voor de scanner te houden.

Voor smomige producten of transacties is het nog steeds nodig om de scanner uit de houder te nemen of iets op het toetsenbord te tikken. Gebruik een stuk keukenrol om de scanner te pakken. Indien je de scanner wil schoonmaken met IPA, let goed op dat je niks op het scanvenster spuit, tot het spul verdampt is kan de scanner onbruikbaar zijn. Je kan altijd 70% IPA op het toetsenbord spuiten.

Het is eveneens mogelijk om een bank terminal via SSH te krijgen zodat je via je eigen laptop commando's kan uitvoeren. Vraag op de space naar de host en credentials.

Eten

  • Bij het opwarmen van eten, gebruik alleen de magnetron. Dus geen maaltijden koken/bereiden op de space!
  • Het tosti-ijzer is ook beschikbaar mits deze schoongemaakt wordt.
  • Na gebruik, handvaten/knoppen schoonmaken met IPA wanneer apparaat afgekoeld is
  • Maak gebruik van normaal bestek en was dit zelf af met heet water en afwasmiddel

Toekomstige versoepelingen

Vanwege de onzekere aard van de situatie stellen we geen termijn aan nieuwe versoepelingen. Tevens sluiten we niet uit dat we deze versoepelingen gedeeltelijk of geheel moeten terugdraaien indien de situatie in Nederland verslechterd.

Wel zijn we optimistisch over in de toekomst verder te kunnen versoepelen, echter zal dit allemaal afhangen van druk vanuit de overheid en de effecten in de praktijk van onze nieuwe versoepelingen.

Mocht je nog vragen of suggesties hebben, stel ze!